Miniguide til julebordsesongen 2021

julebordsesongen

Vi har laget en miniguide til julebordsesongen i år, og samlet noen forslag og anbefalinger til deg som jobber i serveringsbransjen.

For deg som kan holde normal drift i desember

Mange byer i Norge har lav smitte av Corona, og kan heldigvis fortsatt holde en tilnærmet normal drift, men med noen ekstra tiltak for å sikre smittevern for gjester og ansatte. For deg som serverer julebuffet er det viktig at du husker på følgende:

1. Påse at gjestene kan ha tilstrekkelig med avstand. Både ved bordene og når de beveger seg rundt i lokalet (for eksempel når de henter mat). Husk at gjester kan glemme seg bort. Da er det deres ansvar å si ifra på en hyggelig måte hvilke rutiner som gjelder på deres serveringssted.

2. Vask og desinfiser godt mellom bordsettinger.  Dette gjelder bord, kortterminaler, toaletter, dørhåndtak og andre overflater  gjestene tar på.

3. Det er alltid viktig å ha god kontroll på buffet, men spesielt viktig i disse tider. Ikke legg på for mye mat på buffeten av gangen, men bytt heller ut fatene oftere. Bytt ut serveringsbestikk samtidig.

4. Dekk til maten på buffeten i så stor grad som mulig eller server i lukkede beholdere.

5. Hvis dere legger om til buffet er det viktig å sørge for at dokumentasjonen er i orden. Ta kontakt med eSmiley om dere trenger hjelp til å endre kontroller eller dokumenter.

For deg som ikke kan holde normal drift i desember

I storbyene er det iverksatt større tiltak for å senke de høye smittetallene. Dermed er det innført påbud om 2 meter avstand mellom alle gjester, påbud om munnbind for alle gjester og ansatte når de beveger seg i lokalet samt forbud mot å servere alkohol.

Vi har tidligere laget en artikkel om hvordan du kan legge om til take away hvis din bedrift ikke kan drifte som normalt. En løsning kan være å lage «julebordpakker» som take away til sine gjester, med ferdig og klar mat som kun trenger å varmes opp. Hvis du i tillegg tar imot gjester i restauranten, kan du på denne måten tjene inn noe av det du ellers ville tapt ved kun å ha et fåtall av normalt gjestebesøk. Slik legger du om til take away:


1. Godkjent emballasje: Det er viktig at emballasjen som benyttes er godkjent for bruk til mat og egnet til formålet det skal brukes til.


2. Rutiner: Viktigheten av gode rutiner for renhold og hygiene trenger vi knapt å nevne i disse tider. Det er viktig å tenke gjennom hva som er den mest hensiktsmessige måten å arbeide på. Involver alle ansatte, slik at dere er enige om den nye arbeidsflyten. Hvis du fortsatt holder normal drift, kan du benytte deg gratis av registreringsverktøyet Check-In for gjesteregistrering og sporing av Covid-19 her.


3. Vareflyt: Nå er det desto viktigere å følge med på hvilke varer man har, og hva som må bestilles. Ta en rask opptelling på lageret, og følg med på vareflyten. Hvis noe må fryses bør du gjøre en vurdering på hvor lenge dette kan fryselagres. Husk å merke varene godt med produktinformasjon og innfrysingsdato.


4. Temperaturkontroll: Varmmat bør være ferdig til avtalt tidspunkt, og ikke lang tid i forveien. Hvis maten lages lang tid i forkant, skal kalde retter oppbevares kaldt og varme retter ved minimum 60°C.


5. Dokumentasjon: Hvis dere har vesentlige endringer i driften på grunn av overgang til take away, og trenger å legge om systemene til å tilpasses den nye driften, kan vi hjelpe til med dette (gjelder eSmiley kunder). Kontakt support her.


6. Allergener: Som alltid skal det fremkomme skriftlig hvilke merkepliktige allergener matvarene inneholder ved bestilling. Det er viktig å holde de samme gode rutinene hvis menyen nå legges ut på andre kanaler (hjemmeside, Facebook o.l.).

For mer informasjon om allergener, les denne artikkelen.

Ønsker du en gratis demo av eSmiley?