3 kjappe om matsvinn med vår kunde Hurtigruten
Vår kunde Hurtigruten Group mottok tidligere denne måneden HSMAI Norges Bærekraftpris for sine grønne oppgraderinger, nullutslippsprosjektet «Sea Zero» og matkonseptet «Norways Coastal Kitchen».
Hurtigruten har blant annet redusert matsvinn per gjest med 71% siden 2019, og dette vil vi høre mer om! Vi kontaktet Øistein Nilsen, Culinary Director hos Hurtigruten for å høre hvordan de har hatt så stor suksess med å redusere og forebygge matsvinn ved hjelp av eSmileys digitale verktøy, FoodWaste!
Redusert matsvinn med FoodWaste siden 2019
På hvilken måte har FoodWaste hjulpet dere med fokus på/reduksjon av matsvinn?
Vi er blitt mer bevist på hva vi bestiller inn til skipet, finjustert oppskrifter med gode mengdeberegninger, så uttaket fra lager blir korrekt. At overproduksjon ikke kastes.
Hva er det beste med å bruke FoodWaste?
At vi får kontroll/statistikk på hvor vi har mest matsvinn, så vi kan gå inn i en spesifikk avdeling/området å se i detalj på hvor svinnet er størst og gjøre tiltak for å redusere det.
Hvilke positive effekter har det hatt for Hurtigruten å redusere/forebygge matsvinn?
At vi kaster mindre mat, at vi har redusert CO2 innvirkningen på miljøet og spart en del penger. Vi har hatt en utrolig reduksjon av matsvinn siden vi begynte i 2019. Vi jobber stadig for å finne nye smarte triks som gjør at vi kan redusere matsvinn i fremtiden.
Vi brenner for å redusere matsvinn, og vil gjerne hjelpe deg i gang!
Har du spørsmål til FoodWaste, eller ønsker mer informasjon om hvordan du kan måle matsvinn?
Ring oss i dag på tlf. 21 99 92 99, eller booke en gratis demo av FoodWaste her