Vi må sammen ta ansvar for å opprettholde smittevern i serveringsbransjen.

Av Fagavdelingen ved eSmiley / /

Norge har endelig begynt å åpne igjen, og vi kan sakte men sikkert bevege oss tilbake til en normal hverdag. For serveringsbransjen betyr dette normale åpningstider og alkoholservering, men med noen viktige forholdsregler. De fleste serveringssteder har gode rutiner for smittevern og krav til sine gjester, men det er fortsatt noen som dessverre ikke overholder disse. 

Sommeren er her og folk strømmer til restauranter og barer etter nesten tre måneder i lockdown. Det kan være en utfordring for mange serveringssteder at gjestene ikke overholder kravene og presser grensene. Eksempelvis kan det være at det er for mange gjester per bord, flytting mellom bordene og dansing. 

Vi kan ikke understreke nok hvor viktig det er at bransjen tar ansvar og opprettholder smittevernet.

Derfor har vi utviklet eSmileys 10-punkt guide for smittevern som kan skrives ut og henges opp på ditt serveringssted, slik at både gjester og ansatte har tilgang til å se den.  

eSmiley 10- punktguide

1. Vask og desinfisere benker og berøringsflater nøye. Tilstrekkelig rengjøring er særlig viktig på områder hvor kunder oppholder seg
2. Vask alltid hendene når du holder på med mat
3. Ved bruk av desinfeksjonsmiddel skal hendene være våte i minst 30 sekunder
4. Engangstørk og såpe skal til enhver tid være tilgjengelig ved håndvask
5. Syke ansatte skal holde seg hjemme til man vet man er frisk (det gjelder også deg som gjest)
6. Bruk alltid rent tøy i kjøkkenet
7. Vask hender/bruk håndsprit før og etter henting av take away
8 Oppfordre kundene til å betale med kort
9. Påse at kunder på utested/bar holder seg til henvist plass/bord
10. Legg til rette for at kundene holder minimum 1 meter avstand til hverandre. Forsøk også å holde avstand til andre ansatte.

Last ned guiden her

Ønsker du mer informasjon om Digital IK-mat?

Book en gratis online demo!

BOOK GRATIS DEMO
Tags: Mattrygghet