Slik setter du ditt eSmiley system opp til take away.

Skrevet av fagavdelingen i eSmiley 25.mars 2020

I disse tider må vi alle tilpasse oss en ny hverdag, og prøve å finne alternative løsninger for å få hverdagen til å gå rundt. Situasjonen vi står i har satt begrensinger for en del av våre kunder i serveringsbransjen, og vi ønsker derfor å informere om andre måter å holde driften i gang på.

 

Overgang til take away kan være en løsning.

 

 

Hva skal man huske på når man serverer take away?

 

  1. Godkjent emballasje:
    Det er viktig å være sikker på at emballasjen som benyttes er godkjent for bruk til mat og egnet til formålet det skal brukes til.

  2. Rutiner:
    Viktigheten av gode rutiner for renhold og hygiene trenger vi knapt å nevne i disse tider. Det er viktig å tenke gjennom hva som er den mest hensiktsmessige måten å arbeide på. Involver alle ansatte, slik at dere er enige om den nye arbeidsflyten.

  3. Vareflyt:
    Akkurat nå er det desto viktigere å følge med på hvilke varer man har og hva som må bestilles. Ta en kjapp opptelling på lageret, og følg med på vareflyten. Hvis noe må fryses, gjør en vurdering på hvor lenge dette kan fryselagres, og husk å merke varene godt med produktinformasjon og innfrysingsdato.

  4. Temperaturkontroll:
    Varmmaten burde være ferdig til avtalt tidspunkt, ikke lang tid i forveien. Hvis maten lages lang tid i forkant, burde kalde retter oppbevares kaldt og varme retter ved minimum 60°C.

  5. Dokumentasjon:
    Hvis dere har noen vesentlige endringer i driften på grunn av dette og trenger å legge om systemene til å tilpasses den nye driften, så kan vi hjelpe til med det. Kontakt support på tlf. 21 999 299 eller support@esmiley.no.

  6. Allergener:
    Som alltid skal det fremkomme skriftlig hvilke merkepliktige allergener matvarene inneholder ved bestilling. Det er viktig å holde de samme gode rutinene hvis menyen nå legges ut på andre kanaler (hjemmeside, Facebook etc.) se https://www.esmiley.no/aktuelt1/allergener/ for mer informasjon om allergener.
 

Vi hjelper deg gjerne med de spørsmål du måtte ha!Vår support avdeling holder åpent hverdager mellom kl.08-16. Kontakt support på support@esmiley.no.